Героят е аватара на играча във виртуалния свят. Той трябва да е добре балансиран, с много възможности, които да реализира в хода на играта. Героят е комплексна единица, с много възможни характеристики, които го описват:
- Ниво (level). Нивото е дискретна единица, описваща прогреса на героя. Обикновено е обвързано с “опит” като за определени стойности на “опит” се инкрементира нивото, което води до промяна и в други параметри;
- Опит (exp, experience) - опитът е величина, указваща прогреса в играта. Опит се получава обикновено при битки, решаване на загадки, откриване на нещо скрито. В повечето случаи опитът е основната величина, движеща героя към развитие.
- Раса (class) - расата не е задължителна но присъства в много от игрите за да даде на играчите възможност да предпочетат един или друг стил на игра. Расата обикновено определя началните стойности на характеристиките, коефициентите им за промяна, възможността да се използват едни или други оръжия/защити или бонусите получавани при използването им.
- HP (hit points) това са точките удари/зловредни влияния, които героят може да поеме преди да умре/има нужда от почивка или друго наказание предвидено в играта. Присъстват в почти всички игри. Обикновено горната граница нараства в течение на играта.
- MP (magic points) точките, необходими за изпълнение на магия. Особено важни са за магическите раси, които разчитат на магията за основно оръжие и защита. Държат се като HP.
- TP (travel points) точките за пътуване не са задължителни но често се използват в браузърните игри за да предпазят играта от “бързо превъртане”. Те се използват при движение по картата или движение между картите. Горната им граница се променя, подобно на HP и MP.
- Автоматично лекуване (autoheal) автоматичното лекуване се използва за време-базирано възстановяване на HP. Това е главно удобство за играча, който получава още една възможност да “вдигне героят” си дори да няма налични средства.
- Пари (gold) - парите са стандартна характеристика, но обикновено не са основна цел в този род игри а по-скоро средство за постигането на развитие;
- Атака/защита (attack/defence) - използват се при битки и зависят до голяма степен от използвания инвентар;
Героят може да има още много характеристики в зависимост от жанра и типа на играта. Винаги можем да измислим нова характериситка стига да подсигурим метод за управлението и и приложение.